Rooster, lessen en activiteiten

Jan
17
wo
Hathayoga
Jan 17 @ 09:00 – 10:00
Jan
18
do
Yin Yoga
Jan 18 @ 19:00 – 20:00

Yang is about changing the world; Yin accepts the world as it is (Bernie Clark)

Wat is yin yoga?

Yin Yoga is een tegenhanger van het snelle en met talloze prikkels gepaard gaand leven waar we dagelijks mee te maken hebben.

Yin Yoga is een meditatieve vorm van Yoga. Tijdens het beoefenen van de yin yoga wordt het bindweefsel op een ontspannen manier maximaal belast, door 2 tot 5 minuten in een houding te blijven. De Yin Yoga houdingen zijn vooral bedoeld om het bindweefsel rond de heupen, de knieën, de enkels, het bekken en de wervelkolom te beïnvloeden. Door de Yin Yoga houdingen worden ook de betreffende gewrichten beweeglijker en actiever.

Hatha Yoga
Jan 18 @ 20:30 – 21:30

Traditionele yoga…

Hatha yoga is een zachte vorm van Yoga, één van de oudste vormen, waarbij rust centraal staat. Hatha Yoga is geschikt voor iedereen. Door middel van diverse oefeningen, asana’s (houdingen) en pranayama’s (ademhalingsoefeningen), leer je lichamelijk en geestelijk te ontspannen. Centraal staat de rustige flow van de les, en de aandacht voor jezelf en dat wat je voelt en ervaart.

Yoga is de weg om jezelf te leren kennen in blijheid, verwondering. Dat begint met respect voor hoe het nu is en het respecteren van je eigen grenzen. Bij yoga zoek je je grenzen op; je onderzoekt ze, verruimt ze en maakt los. Hierdoor kun je steeds meer ruimte toelaten. Bij yoga zoek je naar de juiste spanning in een houding; waar kan ik nog loslaten, waar is meer kracht nodig. Kijk waar jij uit komt. Yoga is altijd ‘en – en’. En niet ‘of – of’. Bij yoga gaat het om zowel soepel, als ook sterk, zowel naar binnen gericht, als naar buiten gericht.

Ben je zwanger?

Ook dan ben je welkom in de lessen. Ik zal je de aanpassingen geven tijdens de houdingen en je ondersteunen daar waar nodig is. Naast het contact maken met je lichaam en adem maak je ook contact met je kindje in je buik. Je ontspant dus niet alleen voor jezelf maar ook voor je kindje. Belangrijk is dat je voor je grenzen blijft tijdens de les en daar zal ik je mee helpen.

Jan
19
vr
Yin Yang Yoga
Jan 19 @ 09:00 – 10:00

In een Yin Yang yogales werken we met beide kwaliteiten doordat actieve, dynamische bewegingen (Yang) afgewisseld worden met verstillende houdingen (Yin) die net als in de Yin lessen langer aangehouden worden. De Yang in de bewegingen is gericht op de spieren en zorgt voor een krachtig vitaal lichaam. De Yin houdingen richten zich meer op het dieper liggende bindweefsel rondom gewrichten en organen en brengen je in contact met de stilte in jezelf. Zo ontstaat er een gezonde balans tussen lichaam en geest.

 

Jan
22
ma
Feminine Yin Yoga
Jan 22 @ 09:00 – 10:00

feature_image

Feminine Yoga,

Een vorm die ik speciaal voor vrouwen geef in alle fases van haar leven.
Je hoeft niets je mag enkel voelen. De aandacht gaat naar jouw vrouwelijkheid.
Waar zit deze bij jou? Hoe voel je dat? Heb je je dat wel eens afgevraagd?
Ook fysiek besteed ik aandacht aan de fases van de menopauze, menstruatie maar ook
als je moeilijk zwanger kan raken kan deze vorm je helpen. Het brengt je door de
verschillende houdingen, oefeningen en pranayama’s (ademoefeningen) dichter bij
jezelf en verzorgd de balans in je hormoonklieren. Ook na de bevalling kan het fijn
zijn om de aandacht weer naar je bekken te brengen en de spieren van het bekken weer
wat sterker te maken maar ook even de aandacht naar jezelf te brengen en even niet naar
je kindje(s).
De lessen zijn wisselend. Ook komt Yin Yoga aan bod, met name voor het bekken en het hartgebied.

Dynamic Flow Yoga
Jan 22 @ 19:00 – 20:00

Tijdens de les staan de zonnegroeten centraal, deze serie die in een flow aan elkaar
geweven worden brengt je in een dynamisch ritme. Tussen de series door worden er
houdingen meegenomen die voor variatie en veelzijdigheid zorgen. De adem is je meditatie.
Iedere les komt een ander thema aan bod; zo kun je verwachten dat op elk niveau alles wat
betreft lichaam, geest en spiritualiteit aan bod komen.

Yin Yoga
Jan 22 @ 20:30 – 21:30

Langer in een houding
In tegenstelling tot andere vormen van Yoga waarbij vooral het spierweefsel wordt aangesproken, gaat het bij Yin Yoga om het beïnvloeden van het bindweefsel door variërend van 2 tot 5 minuten in één houding te blijven zitten of liggen. In Yin Yoga worden posities langer vastgehouden, zo heb je meer tijd om je grenzen te verkennen en te verleggen. Je gebruikt je lijf niet om in een houding te komen, maar je gebruikt de houding om je lijf beter te voelen.

Steviger en soepeler bindweefsel
De houdingen die je bij deze vorm van Yoga aanneemt zijn vooral gericht op het versterken en het versoepelen van bindweefsel en gewrichten…, ze rekken dieperliggende spieren en maken het bekkengebied los.

Tijdens de vakanties hanteer ik een aangepast rooster. Kijk op de pagina Nieuws en Activiteiten voor het aangepaste rooster.